dinsdag 6 juni 2017

1956 - toen het ging fonkelen met Fanny


I.
Petekind op bezoek dat naar De Smurfen wilde. ‘Leuk! Gaan jullie naar de gewone of naar de 3D-versie?’ vroeg ik aan S. Maar als ik dacht dat ze daar intrapte, dan wist ik niet hoe de hazen liepen.

Enfin, de film viel best mee. Het tempo lag hoog, de kleine kneep af en toe in mijn hand, zó spannend vond ze het en ik nam me voor in het vervolg iets minder te pruttelen. Hebben we onze jonge reporter ooit zien klagen als de Tekenaar hem weer eens, ongevraagd, naar de bioscoop stuurde? Nou dan.

II.


Kuifje en Haddock verlaten, bij aanvang van het Cokes-avontuur, de Avenue-bioscoop aan de Gulden-Vlieslaan in Brussel. Overigens niet zomaar een filmtheater, maar - met twee zalen onder één dak (Studio en Club) - op dat moment (1956) niets minder dan ’s werelds eerste bioscoopcomplex.

Wat hebben onze helden gezien?


Hergé geeft slechts de helft van de titel prijs: THE OUT… Met ruimte voor hoogstens een zesletterwoord gok ik op THE OUTLAW – of toch misschien THE OUTLET (de bekende western over een Mexicaanse bandiet die vilten hoeden onder de normale prijs verkoopt).

Haddock vindt het allemaal maar zozo en dat de bezoekers ook niet heel enthousiast zijn, zagen we al op plaatje 1: bij de EINDE-vermelding zijn mensen meteen opgesprongen, van even nagenieten tijdens de aftiteling is geen sprake.

Ik weet het, de Tekenaar heeft deze film verzonnen om de onverwachte ontmoeting met generaal Alcazar in te leiden. Maar toch… Zo vaak zien we onze vrienden niet naar de bioscoop gaan - je zou ze dus iets beters gunnen.

III.
De Brusselse filmagenda’s uit 1956 bieden ook beslist prikkelender materiaal.

Voor deze titel is het nog net iets te vroeg:


De wereldwijde doorbraak van Brigitte Bardot gaat pas eind van het jaar in Frankrijk in roulatie.

Maar deze verrukkelijk sfeervolle gangsterklassieker van Jean-Pierre Melville draait al wel in de Brusselse zalen:


...net als deze klucht met Vittorio de Sica en Marcello Mastroianni:


Let op de Nederlandse titel - duivels toegesneden op het leven van Hergé. Dat begint in 1956 - als het zoetjesaan gaat fonkelen met Fanny - stellig op de technicolormelodrama’s van Douglas Sirk te lijken:


All that heaven allows... In ’56 krijgen de Belgische bioscoopgangers er geen genoeg van.

In de week dat in het Weekblad het COKE-avontuur aanvangt (31 oktober) beleeft deze film zijn Brusselse première:


Kijk, daar heeft Hergé een titel waar hij ook echt iets mee kan! Kruising der lotsbestemmingen... Precies waar hij naar toewerkte:




Donderdag: Nieuwe onthullingen uit Algiers.