vrijdag 26 februari 2016

Duizelingwekkend


I.
Lijdend aan een ontstellende ennui kun je dus zomaar veertig mille neertellen voor een striptekening van een helikopter. Ik vroeg me af of je voor hetzelfde geld ook een echte helikopter kan kopen.

Al na een paar minuten vond ik op de Internationale Online Beurs voor Vliegtuigen een eenvoudige tweezitter, de Robinson r22. Nieuwprijs: 285.000 dollar, maar met 27 vliegjaren mag ie voor precies 40.000 euro weg.
De opleiding tot privaat helikopterpiloot is daarna (in België) voor een slordige 35.000 euro af te ronden – dat lijkt een smak geld, maar is zo’n beetje de prijs van de tekstloze édition universelle (ook wel: édition avant la lettre) van CONGO.

Toen ik de betekenis van dit alles tot me door liet dringen, begon het me, staand voor de kast met mijn verzameling, te duizelen. Een heel nieuw en enerverend leven, in ruil voor een stripplaatje en een stripalbum! Het leek te mooi om waar te zijn.

II.


Vraagstuk van de Week: wie is hier aan de wandel met een aangelijnde helikopter? En waarom? En wat heeft dit alles met Kuifje te maken?
Antwoorden per mail vóór zondagavond 20.30 uur. Opgelet: omdat in de vele inzendingen voor het Vraagstuk van vorige week, het juiste antwoord (Bobbie) ontbrak, is de prijzenpot verdubbeld.