donderdag 23 april 2015

Scheepsberichten (2)


Onder de kavels op de maritieme veiling in Parijs treffen we ook een aantal scheepstelegrafen waaronder deze robuuste Chadburn:


De richtprijs (€ 800 – 1200) is slechts een fractie van de ruime ton die Christie’s vorige maand binnenhengelde met deze thematisch verwante schetsen…:


…voor pagina 56 van COKE:


Haddock toont zich hier weinig ingenomen met de scheepstelegraaf aan boord van het slavenschip Ramona. In de oorspronkelijke versie vervloekt hij...

...dit nepspul van de bazaar...

In een Nederlandse vertaling stelt hij een scheepskapitein nogal onwaardige vraag:

Wie heeft er ooit zo’n ingewikkeld dom ding ineen geknutseld?

Maar ingewikkeldheid is hier nu juist helemaal niet aan de orde, beroerde kwaliteit wél. Zie hoe Haddock met één ferme schop niet alleen zijn schoen ruïneert, maar ook - en erg gemakkelijk - de poot van het apparaat. Een knappe prestatie! Zelfs op de zeebodem blijft de gemiddelde scheepstelegraaf, aangevreten door de elementen, nog tientallen jaren fier rechtop staan - zoals dit exemplaar op het wrak van de Seiko Maru*:


Enfin, na Haddocks uitbarsting doen de wrakstukken van de scheepstelegraaf niet alleen denken aan een week uurwerk van Salvador Dalí...:



... maar maken ze ook een vette knipoog naar de verwoestende deconstruction performances uit de vorige eeuw:




*) Het Japanse stoomschip zonk, na verschillende Amerikaanse aanvallen, op 19 februari 1944 naar de zeebodem rond de Chuukeilanden, 1800 mijl ten oosten van Pulau Pulau Bompa.