maandag 18 juni 2012

Hardleers


Luxe editie van Het Haaienmeer, uitgeverij Snowy (‘SnW’), oplage 30 exemplaren en twee ‘auteursexemplaren’ (wat op z’n minst getuigt van een notie van humor!):


Foto en informatie komen van een oplettende A la recherche-lezer die verwijst naar de stripveiling van Catawiki van vanavond, kavel 97, een soortgelijk album in grijs linnen en zonder uitgeefimprint maar wel in identieke lettering en de bewering dat er maar vijf exemplaren van zijn: ‘Er is al ruim driehonderd euro op geboden!* Ik kan me niet herinneren wat de prijs van dat album op Marktplaats was wel weet ik dat de verkoper ook nog een versie met groen omslag aanbood.’**

Enfin. Twee vragen op de vroege maandagmiddag. Waarom hebben stripverzamelaars zo’n vreemde (lees: ordinaire) opvatting over ‘luxe’ (die slecht gespatieerde Times op het omslag komt toch heus uit de categorie knoeiwerk)? En waar komt toch dat onvoorwaardelijke vertrouwen in de vermelding van een lage oplage vandaan? Aan kwestie 3 maken we maar geen woorden meer vuil.


*) Inmiddels staat de meter op de € 600,00

**) 13.47u: Aanvulling/correctie van een in zijn wiek geschoten D. (Waarom leg je dit niet eerst even aan mij voor?): ‘Ik zeg niet dat je briefschrijver een klutser is maar mij is enkel een versie in rood linnen bekend, geletterd A tot J. En ik heb twee keer een J gezien.’