dinsdag 22 november 2011

C'était au temps du cinéma muet (2)



Bon. De Film. Maar eerst: de kater. Die verdreef ik op een grijze zondagmiddag in het restaurant van Wiels, een tot centrum voor hedendaagse kunst omgebouwde bierbrouwerij. Er was een voortreffelijke couscous citronné au poulet en een retrospectief van een obscure Poolse beeldhouwster. Alina Szapocznikow. Zei me niks. Greep me zomaar bij de strot. ‘Pop-art met weerhaken’ van een Holocaust-overlevende. Hoe kon ik daarna nog met goed fatsoen aanschuiven in een popcornbioscoop?

Door de Avond en de Mist reed ik terug naar Nederland. Die ene vraag van de trouwste A la recherche-lezer bleef vooralsnog onbeantwoord:

Heel opmerkelijk is het personage van Ivanovich Sakharine, volgens de aftiteling vertolkt door Daniel Craig. Naar mijn idee is het echter een glansrol van niemand minder dan Nick Rodwell. Ben ik de enige die veel van zijn uiterlijk en gedrag in deze nieuwe versie van Sakharine herken?