maandag 26 september 2011

La morte a Venezia



Wie gaat er ook in zijn eentje naar een Biënnale?
Halsstarrig hield ik vast aan een tripje naar Venetië, waar ik al na twee dagen overmeesterd werd door een beklemmende eenzaamheid. Heel mooi, die beelden van Jan Fabre in de Nuova Scuola Grande di Santa Maria della Misericordia, maar verdomme, ik miste S.
Mijn nachtelijk geweeklaag aan de telefoon, beantwoordde ze met een ‘Ben jij nou een vent?’

Er waren meer mensen die zich dat afvroegen. De volgende dag vond ik een vriendelijk verzoek van ene Pieter, uitvoerend producent, in mijn mailbox. Samen met tekenaar Jean-Marc van Tol maakt hij een tv-serie over strips. Of ik wilde meewerken aan de eerste aflevering over Kuifje?
Geachte heer/mevrouw, luidde de aanhef.
Ik vermande me.
Vanavond zou ik me, tussen de vuilophalers en zeelieden, godsjammerlijk gaan bezatten in de ruigste bar van de stad.