maandag 4 juli 2011

Nu met korting!



‘Cokes in voorraad’ uit voorraad. Een fraaie staalkaart* van bewezen direct marketing-technieken:

Beloof hoge korting (54%). Spoor aan tot snelle actie (‘Dagaanbieding. Slechts enkele stuks beschikbaar’). Geef de aanbieding een narratieve context (‘Een kleine stock van de originele eerste druk is teruggevonden’). Garandeer betrouwbaarheid (‘Verkoper is Kuifje-specialist en heeft naam hoog te houden).

Chapeau voor de geraffineerde communicatie van deze handelaar. Plus twee kanttekeningen namens de kritische consument.

De normaalprijs is natuurlijk arbitrair en in wezen strikt particulier. Het is deze aanbieder die op zeker moment besloten heeft om € 600,- te vragen voor dit specifieke album. En op zeker moment ontdekt zal hebben dat je voor die prijs die albums aan de straatstenen niet kwijtraakt. Dat heeft weer alles te maken met het leugentje dat verscholen zit in de narratieve context: de vondst van een kleine stock.

De eerste grote vondst van stockmateriaal dateert alweer van twintig jaar geleden en omvatte, onder andere, eerste drukken van Cokes en Tibet. Met name die twee titels zijn sindsdien talloze malen in stock gevonden. Het prijskaartje van € 275,- is dan niet zozeer een spectaculaire aanbieding, maar veeleer een (nog steeds hoog ingezette) prijs die een afspiegeling is van het ruime aanbod op de markt.

*) Met dank aan RD voor de link.