vrijdag 21 januari 2011

Welkom griepje


Zo stellig was het goede voornemen om de ongelezen-boekenstapel te decimeren, dat ik dat griepje alleen maar kon toejuichen. Tussen het beddengoed verteerde ik achtereenvolgens By Nightfall van Michael Cunningham (een eigentijdse Dood in Venetië vol pientere uitlatingen over moderne kunst), Memoires van een slecht mens van Theo Kars (‘Mijn voornemen is na te gaan hoe ik ben geworden wat ik nu op 67-jarige leeftijd ben’*) en Wilson van Daniel Clowes, het nieuwjaarscadeautje van D., inclusief een interviewknipsel waarin de tekenaar zich uitlaat over Hergé (later meer daarover).

In het fijne plaatjesboek In The Studio rept Clowes met geen woord over de geestelijk vader van Kuifje. Zijn inspiratiebronnen zijn des te verrassender. Pagina 179:


Links Clowes’ schetsboek (2002), rechts een… Zwarte Beertjes-pocket uit 1961. Dat de foto’s daarin van Kees Scherer zijn, verbaast me dan weer niets.


*) De ellendige aardworm is me nog 2500 euro schuldig.