dinsdag 3 juni 2008

The price of everything


Een cynicus, betoogde Oscar Wilde, is iemand die van alles de prijs weet, maar van niets de waarde. Ben ik daarom (cynische verzamelaar!) te betreuren omdat ik, in mijn boekhouddrift, van elke aankoop de prijs heb genoteerd? Zo weet ik dat ik voor een eerste druk van German Research in World II (zoals bekend treffen Kuifje en Haddock dit standaardwerk aan op tafel bij Alfredo Topolino, Weg naar Saint-Cergue 57 in Nyon) de somma van 9,95 in Canadese dollars betaalde. Dat was toen al, in augustus 1987, in een antiquariaat in het brave Ottawa, een prijsje van niks.

In september 2006 verkocht ik via Marktplaats een minder exemplaar van SCEPTER (waarover later meer) en plaatste bij de advertentie een screendump uit de antieke Apple-database van mijn collectie. Daar stond ook de afbeelding op van Leslie Earl Simon's handboek. 'Ik wil dat boek voor 50 euro graag van u overnemen, maar dan moet ik zo snel mogelijk iets van u horen', mailde iemand me tamelijk dreigend. Gehaast schreef ik terug: 'Maar u en ik weten dat de waarde minstens driemaal zo hoog is!' De verbluffende reactie liet niet lang op zich wachten: 'Het spijt me maar mijn bod is niet langer geldig, blijkbaar bent u een handelaar en geen liefhebber want die zeuren niet over de waarde van een boek.'
En zo wordt de prijsbewuste cynicus die zich verdiept heeft in de waarde van iets vanzelf een zeurpiet. Gelukkig: alles valt te overleven, schreef Oscar Wilde (in The picture of Dorian Gray), behalve de dood.