zondag 15 juni 2008

Inmiddels, te Mechelen



Galeries des Traitres meldt het omslag van het groezelige boekwerkje - een vademecum over de ‘treurige idioten die zich in dienst hebben gesteld van de vijand’. Vlak na de oorlog werd het in Brussel voor minimaal 5 franken gepresenteerd aan ‘moedige Belgen’.
Ik houd het omhoog en zeg ‘1 euro?’.
De man die verveeld zijn negotie in verwaterde lectuur en verweesde fotoalbums bewaakt, steekt zijn arm uit. Eerst zien! Hij bladert. Hij leest. Grijnst. ‘Die is van Kuifje hè?’ zegt hij - en legt een vinger op het gelaat van Hergé. En ik weet: ik ben te netjes gekleed voor een goed prijsje. Maar 40 euro? Een grapjas! Ik keer hem de rug toe. Hij zal me terugroepen, zoveel is zeker. Maar hij roept niet.

Twee jaar later koop ik deze grimmige ‘schurkengalerij’ na eindeloos overbieden op internet, voor 112 euro.