maandag 23 juni 2008

Gezwets voor de ruimte (2)



‘Geef nog ‘ns hier,’ zei de cineast - en onnozel als ik was, gaf ik hem de GP-uitgave van Raket naar de maan. Allerminst een zeldzaam album, maar deze was wél uniek door de persoonlijke boodschap van wetenschapper Bernard Heuvelmans op het titelblad.
‘Als je het toch een rotboek vindt, kan ik er net zo goed...’
De regisseur van Hoe ik mijn moeder vermoordde(onder meer) maakte zijn zin niet af, liet zijn wijnglas jennend kantelen. Met een snoekduik redde ik Raket en ruïneerde de bekleding van de Zanotta-bank. S.’ dronken gegiechel klonk en voelde als een smadelijk verraad. Koud een maand later raakte Theo van Gogh gebrouilleerd met haar.
‘Beperkte kwaliteiten reken ik je niet aan maar voor mij ben je gewoon een Dom Wijf,’ noteerde hij op een briefje dat hij ’s nachts onder de deur doorschoof.

Haddock schold beter.